مهندسی منو به ما یاد میدهد که صرفا لیست غذایی که آشپز به ما میدهد را قیمت گذاری نکرده و به شکلی زیبا بر روی یک تکه کاغذ چاپ نکنیم. بلکه با فهم درست از عوامل تاثیر گزار بر خرید مشتریان به شیوه ای منوی خود را تنظیم کنیم که بیشترین بهره وری از فروش و در نتیجه بالاترین سود ممکن را برای خود ایجاد کنیم.
برای آنکه دید بهتری نسبت به مهندسی منو داشته باشید ابتدا تعریف جامعی از آن را خدمتتان ارایه میدهیم؛
مهندسی منو در واقع در تمام مشاغل که مستقیما با مشتری سر و کار دارند و بالاخص مشاغلی که به صورت خاص روی مهمان پذیری فعالیت میکنند به واسطه ی حق انتخابی که برای مشتریان در نظر گرفته میشود نمود پیدا میکند. در واقع تلاش برای افزایش سوددهی سازمان از طریق ترغیب مشتری به سمت محصول پرسود تر و یا خرید محصولات متعدد و دلسرد نمودن مشتریان از آنچه شما نمیخواهید آنان بخرند میباشد، اما تعریف علمی آن:
شیوه و راهکار به حداکثر رساندن سودآوری به واسطه ی چینش و طراحی موارد شامل منو است.مهندسی منو شامل چهار حیطه ی اساسی میباشد:
روان شناسی
وقتی منوی شما در دست مشتریانتان قرار میگیرد مشتری به آن به چشم مسیر حرکت یک قطار نگاه میکند و تمایل دارد ستون هارا به صورت پی در پی دنبال کند در اینجا بهتر است ما منویی را طراحی کنیم که موازی، به صورت پیوسته و به صورت گروهی در کنار هم قرار بگیرند. مثلا پیتزاها یک جا و برگر ها جای دیگری و در کنار یکدیگیر قرار بگیرند چراکه در صورت رعایت نکردن این موضوع شما مشتری تان را خسته کرده و باعث ایجاد چند حالت مسطلح برای مشتری میشوید.
اول آنکه مشتری غذای مورد نظرش را نمیتواند پیدا کند و حس رضایت نمیگیرید. دوم اینکه وقتی نتوانست غذای مورد نظرش را انتخاب کند، یا یکی از غذاهای ساده و پر مصرف را سفارش میدهد و یا غذایی که احتمالا لذت کافی از آن نمیبرد را جهت سفارش انتخاب میکند.
البته در هنگام چیدن دسته بندی ها به چند نکته توجه کنید ابتدا اینکه طبق اصول روانشناسی مشتریان دو دسته را بیشتر به یادشان میماند و تمایل دارند از این دو دسته خرید کنند:
دسته ی اول و دسته ی آخر لذا پیشنهاد ما برای شما استفاده از لیست اول برای غذای محبوب و پرسود شما و در دسته ی آخر استفاده از لیست سالاد میباشد به این نکته توجه فرمایید که خرید نوشیدنی در هنگام تهیه ی غذا یک مسئله ی روتین و عادی میباشد لذا نیازی نیست که موارد نوشیدنی حتما در آخرین ستون درج شود.
مدیریت مالی
برای به دست آوردن نحوه ی چیدمان لیست های غذاییتان بر پایه مطلب بالا ابتدا باید بدانید کدام دسته از محصولاتتان درآمد بیشتری نسبت به سایر دسته بندی ها برای شما ایجاد میکند و سپس اقدام به چیدمان نمایید. زمانی که نوبت به فروش غذاهای با قیمت متوسط میشود، اغلب ایده خوبی است که آنها را در کنار دیگر غذاهای گران لیست قرار دهید. این امر باعث میشود تا غذاهای با هزینه متوسط در مقایسه با گرانها، مناسبتر بنظر برسند.
بعلاوه، میتوانید حروف یک بخش از منو را برای متمایز کردن یک غذا درشت یا رنگی کنید، یا میتوانید تصاویر کوچک (مثل فلفل چیلی و یا نقطههای رنگی) برای مشخص کردن غذاهایی که تند یا مخصوص گیاهخواران و … هستند اضافه کنید.
بازاریابی و استراتژی
گاهی شما با این ایده شروع به فعالیت میکنید که روی منویی به صورت خاص کار کنید که در کوتاه مدت نه اما در بلند مدت به علت نوع سرو یا طعم غذای شما بازده ی درآمدی بالایی برای شما دارد که در این صورت استراتژی بازاریابی شما بر نحوه ی چیدمان منو تاثیر مستقیم میگذارد. لذا در بلند مدت می توانید بر اساس استقبال مشتریان از محصولات، قیمت تمام شده و مواردی از این دست تغییراتی در منو تان ایجاد کنید.
طراحی و چیدمان
و البته مهمترین موضوع طراحی زیبا و متکی بر اصول بازاریابی و البته چیدمان صحیح میباشد در این بخش جا دارد به چند مورد به صورت گذرا اشاره شود در طراحی باید جهت ذهنی مشتری را حفظ کرده و به هم نزنید به عنوان مثال اگر شما منوی رستوران سنتی و فست فود را همزمان با هم دارید بهتراست این دو مورد در دو برگ جداگانه ارائه شود و در صورتی که مجبور به ارائه ی این دو در کنار هم هستید بهتر است به صورت مجزا و در پشت و جلوی یک برگ قرار گیرند.
نهایتا علم روانشناسی و البته تحقیقات عملی ثابت کرده است که قالبا مردم از روی عکس تصمیم به تهیه ی یک غذا میگیرند و در صورتی که عکس محصول شمارا ببینند به صورت نا خداگاه به آن محصول فکر میکنند که نتیجه ی آن افزایش میل به آن غذا و در پی آن سفارش غذایی که عکس آن در منو قرار گرفته را انجام میدهند، در راستای این مورد پیشنهاد ما گذاشتن یا بزرگتر گذاشتن عکس محصولات پر سود شما در ابتدای هر دسته بندی هست …